A világ leghíresebb nyelve: a The Rolling Stones logójának története

A The Rolling Stones 1962. július 12-én adta első hivatalos koncertjét a londoni Marquee Clubban, vagyis idestova 63 éve létezik a zenekar. Felfoghatatlan távlat ez egy rock and roll együttes vonatkozásában, de az egyetemes könnyűzene történetében is csupán egy maroknyi hasonló példa akad. Habár ez a felbecsülhetetlen életmű egy komplett cikksorozatot érdemelne, ezúttal nem a 31 stúdióalbum, a megszámlálhatatlan egyéb kiadvány és koncert vagy éppen a 80 körül is kirobbanó formában lévő tagok előtt kívánunk fejet hajtani, hanem a híres-neves ‘nyelves logo’ történetét elevenítjük fel.

 

Bevezető

Kevés olyan vizuális jelkép létezik a zene világában, amely annyira ikonikussá vált, mint a ’Stones nyelves logója. Ez a piros ajkakat és kihívóan kiöltött nyelvet ábrázoló grafika nem csupán egy banda emblémája, hanem egy egész korszak lázadó szellemiségének és a rock and roll szabadságának esszenciája. Az 1970-ben született logo mára minden idők legismertebb zenei szimbólumai közé tartozik, amely a koncertplakátokon és lemezborítókon túl tetoválásokon, focimezeken, múzeumi tárlatokon és számos más formában is visszaköszön. De honnan ered ez a merész és provokatív jelkép, és hogyan vált kultúrtörténeti ikonná?

 

Egy egyetemi hallgató és egy rocklegenda találkozása

1970-ben a Rolling Stones új, ütős vizuális identitást keresett. Mick Jagger, a zenekar ikonikus frontembere a londoni Royal College of Art egyik tehetséges hallgatójához, John Pasche-hoz fordult, hogy tervezzen egy plakátot az európai turnéjukhoz. A sikeres együttműködés után Jagger egy logó megalkotásával szintén megbízta Pasche-t, amely a zenekar levelezésén, programfüzetein és sajtóanyagain is megjelenhet.

John Pasche dedikálja az általa tervezett logo egy utánnyomott változatát – forrás: rollingstoneslogo.com


Szemtől szemben vele, az első dolog, amit észrevettem, a szája és az ajkai mérete volt.” – John Pasche Mick Jaggerről a Wired magazinnak, 2008

 

A hindu istennő és a lázadás szimbóluma

Jagger egy újságkivágást mutatott Pasche-nak, amelyen a hindu istennő, Káli látható, akit hosszú, kiöltött nyelvvel ábrázoltak. Káli istennő (más néven Kālikā), a hindu mitológia egyik legösszetettebb és legmegdöbbentőbb alakja, a halál, a pusztítás, az idő és az újjászületés istennője. Ábrázolása mély szimbolikus jelentéssel bír, amely egyszerre fejez ki romboló és védelmező energiákat. Bár Pasche nem akart közvetlenül indiai motívumokat használni, az istennő képe inspirálta őt egy olyan logo megalkotására, amely egyszerre tükrözi a zenekar lázadó szellemét, Jagger jellegzetes száját és a szexualitásra utaló elemeket.

Káli istennő jellemző ábrázolása – forrás: etsy.com


Egy indiai boltban láttam egy naptárt, amin Káli istennő szerepelt a kilógó nyelvével. Nagyon kifejező kép volt. Megkérdeztem Johnt: ‘Tudnál egy modernizált változatot készíteni a kilógó nyelvről?’ És ő megcsinálta.” – Mick Jagger, 2015

 

A logó megszületése és első megjelenése

Pasche végül egy egyszerű, mégis roppant kifejező, piros ajkakat és kiöltött nyelvet ábrázoló logót tervezett, ami 1971. március 26-án jelent meg először a zenekar Marquee Clubban tartott koncertjének VIP belépőin (ahol ugyebár „minden” elkezdődött), majd hivatalosan a Sticky Fingers album belső borítóján debütált. Az amerikai kiadáshoz Craig Braun grafikus finomított a dizájnon, hogy az jobban illeszkedjen az album csomagolásához.

How an iconic 60s rock logo became bigger than the band | Metro News

Az eredeti logo – forrás: rollingstones.com

 

Evolúció és kulturális hatás

A ‘nyelves logo’ gyorsan a zenekar védjegyévé vált, megjelenve minden lemezborítón, turnéplakáton és rajongói terméken. Rajongók ezrei, tízezrei viselik magukon különböző ruhadarabokon, kiegészítőkön vagy akár tetoválásként. Az évek során számos változata készült, beleértve a brit zászlós nyelvet, a színes logót, ami a 40. évfordulóra készült vagy a fekete színű verziót, amelyet Charlie Watts dobos halála után használtak. A logo nemcsak a zenekar, hanem a rockzene és a popkultúra egyik legismertebb szimbólumává vált.

A 40. évfordulós színes változat – forrás: rollingstones.com

A Rolling Stones tagjai az FC Barcelona nyelves logós mezével – forrás: bronson.men


A logo nemcsak Mick Jagger jellegzetes ajkait és nyelvét örökíti meg, hanem a rock and roll legjobb formájának lázadását és szexualitását is.” – John Pasche a Gold Radiónak

 

A logó értéke és öröksége

Pasche eredetileg 50 fontot kapott a logóért, majd 1972-ben további 200 fontot. 1984-ben 26 000 fontért adta el a logo szerzői jogait a zenekar kereskedelmi cégének, a Musidor BV-nek. 2008-ban a londoni Victoria and Albert Museum 92 500 dollárért vásárolta meg az eredeti műalkotást, ezzel ismerve el annak művészeti és kulturális jelentőségét.

A logo különböző változatai – forrás: rollingstoneslogo.com

 

Rolling Stones rajongói tetoválások a világból

 

Forrás: Google képkereső (minden jog a képek eredeti tulajdonosáé)

 

A Rics & Green stábja a Rolling Stonesról

„A Rolling Stones, akárhonnan nézzük, egy hatalmas legenda, nekem mégis a középiskolai garázsbandák és a hozzá tartozó fergeteges bulik, amatőr rockfesztiválok hangulatát idézi – amikor mindenki ejátszotta a Satisfaction-t az első gitárján. A zenekar a kamaszkori emlékeken túl egy olyan életérzést képvisel, amit mindenki átél, amikor hallgatja: a szabadságot, a káoszt és a rock’n’roll -t.” (Vladár Bea)

„A ‘Kövek történetét áthatják a véletlenek: a névválasztásuk, a koncertplakátra szánt ikonikus logójuk, és maga a pár évre tervezett karrier – ami már hat évtizede tart… A ‘Stones egész munkássága jóval túlmutat önmagán. Ha pedig ebből a sok véletlenből kiemeljük a zenekar emblémáját, akkor egy érdekes adalék, hogy ez nem csak egy sima zenekari logó, hanem egy marketing mestermunka, egy vizualizált szlogen, amely ma már a ‘brandépítés’ fejezetnél szerepel a tankönyvekben. Generációkon átívelő üzenet, tartalom és muzsika, amelyet életre szóló élmény volt látnom 2007-ben Budapesten, és büszkeség ezt a szimbólumot tetoválásként viselni.” (Kiss Ákos)

„A The Rolling Stones nem csupán egy zenekar, sokkal több annál, az egyetemes kultúra egyik sarokpontja! Már puszta létezésük is történelmi jelentőségű, hiszen a műfaj egyik legősibb, ma is aktív formációja a ‘Stones! Stílusteremtő zsenialitásukkal olyan zenei alapokat fektettek le, amelyekre számtalan követő építkezett, klasszikus lemezeik pedig a rockzene pantheonjának örök darabjai. A popkultúrába oly mélyen ivódtak be, hogy a világ szinte elképzelhetetlen nélkülük. Többek, mint zene, Ők a Rock n’ Roll, az örökkévalóság.” (Szabó Róbert)

 

Források

Wikipedia – Tongue and lips logo – https://en.wikipedia.org/wiki/Tongue_and_lips_logo

Wikipedia – John Pasche – https://en.wikipedia.org/wiki/John_Pasche

Wired – UK Museum Buys Iconic Rolling Stones Logo – https://www.wired.com/2008/09/uk-museum-buys

Rolling Stone Magazine – The Rolling Stones Archives – https://www.rollingstone.com/music/music-artist/rolling-stones

Ultimate Classic Rock – The Evolution of the Rolling Stones Logo – https://ultimateclassicrock.com/rolling-stones-logo-history

Louder / Classic Rock Magazine – Stones Feature – https://www.loudersound.com

Rolling Stones Data – Mick Jagger idézet – https://rollingstonesdata.com/quotes/mick-jagger-about-stones-tongue-logo-2015-that-was-designed-by-john-pasche

Gold Radio – John Pasche interjú – https://www.goldradio.com/artists/rolling-stones/tongue-lips-logo-history-facts/

Ez is érdekelhet

Kövess minket!

2,844RajongókTetszik
1,731KövetőKövetés
44KövetőKövetés
64KövetőKövetés
1,348FeliratkozóFeliratkozás