Világszinten trend, hogy egyre inkább a szólóelőadók kerülnek előtérbe, és szignifikánsan emelkedik a női előadók száma. Persze, a nőiesség a színpadon – és azon túl – való megjelenése nem egy újkeletű dolog. A női előadók szerepe a rock és pop történetében messze túlmutat a világot jelentő deszkákon és a reflektorfényen. A 20. század közepétől a női énekesek kezdve fokozatosan váltak meghatározó alakokká – nemcsak zenei, hanem társadalmi és kulturális értelemben is. A hölgyek saját szabályokat írnak, határokat feszegetnek és tükröt tartanak a társadalomnak – miközben újraértelmezik, mit jelent zenét csinálni. A 21. században a női előadók már nemcsak művészek, hanem társadalmi véleményformálók is. Beyoncé a fekete női erő, Lady Gaga a másság és önelfogadás, Billie Eilish a generációs szorongás és minimalizmus szimbóluma lett. Érdemes ennek tükrében megnézni a hazai mezőny feltörekvő csajait. Szám szerint 12-őt…
Solére
Székesfehérvárról Budapestre, majd onnan Londonba ment zenét tanulni. 2021-ben költözött haza, és elindult a Solére projekt – ahol rögtön az első A Hold meg én című számban elég nyíltan vallott mentális nehézségeiről -, ami egy meglepően bátor húzás volt, ugyanakkor megmutatta, hogy itt bizony kompromisszummentes, igényes popzenéről fog szólni a koncepció.
Ugyanakkor, ő pont az az ember, aki a nők zeneiparban elfoglalt helyzetéről pont mást gondol, mint mindenki más. Egy, a 24.hu oldalnak adott interjúban így fogalmazott:
„Én nem azért nem töltöm meg a Puskás Arénát, mert nő vagyok, hanem mert olyan zenét csinálok, ami nem tölt meg egy Puskás Arénát. Amit Azahriah csinál, az megtölti. Engem soha senki nem nyomott el. Nem azért nem vagyok Budapest Park headliner, mert nő vagyok, hanem mert nem követi a zeném a trendeket egy az egyben.”
Ugyanakkor a Spotify kampányában az egyenjogúság jegyében az ő arca is látható volt a Times Squere közepén…

Saya Noé
Kőrös Mimi, művésznevén Saya Noé klasszikus zenész szüleivel Malaysiában, Kuala Lumpurban töltötte gyermekkora egy részét. Hosszas zenei útkeresés után vált igazi DIY (nem punk) előadóvá, aki nem csak a dalokat és a dalszövegeket, hanem a produceri munkát, a hangszerelést is saját kezűleg készíti. Zenéje leginkább “pop noir” kifejezéssel lehet leírni: melankolikus, alternatív elektropop hiphop és trap elemekkel fűszerezve. Ő a legismertebb magyar zenei Twitch streamer, közel 42.000 követővel világszerte, és a hazai fesztiválszínpadok állandó szereplője.
Dominikqa Savah
Hugai Dominika egy nógrádi kisvárosból nőtte ki magát. Spanyol-magyar gyökerekkel bír, és jelenleg Budapesten alkot, zenéje friss R’n’B\Hip-Hop egy csipetnyi latin hangzással, és őszinte dalszövegekkel operál. Számos tehetségkutatón ért el helyezést, első magyar előadóként megjárta a rotterdami New Skool Rules showcase fesztivált, és dolgozott a híres atlantai Patchwerk stúdióban is. Karrierjét lassan, de tudatosan építi – erről a tavaly ITT megjelent interjúban mesélt. Új, gyermekbántalmazásról szóló dala dala alig egy hónapja jelent meg:
Zóra
A melankolikus jazz-pop csúcsa, ezt legutóbb akkor is láthattuk, amikor vendégként szerepelt Alanis Morisette budapesti koncertjén. 8 éve az Angyalok Városában él, ennek köszönhetően egyszerre két helyen építi a karrierjét. Karakteres hang, és intim hangulatú dalok – nem is kell más ahhoz, hogy eljusson az emberek lelkéhez. Hogy itthon, vagy Amerikában lesz e sztár, még nem tudjuk -de az biztos, hogy érdemes nyomon követni a karrierjét.

Rose May
Idén januárban jelent meg a Born Fallen című lemeze, amely minden túlzás nélkül a női trap/pop világszínvonala – de már 12 évesen is dalokat fabrikált. Korábban változó intenzitással ápolta karrierjét, rengeteg közreműködés jellemezte az útját: Raullal közösen ők írták például a sakkolimpia himnuszát is. Idén rákapcsolt, mi pedig reméljük, hogy nem veszi le a gázról a lábát…

Deva
Takács Dorina, alias Deva népdalok inspirálta elektronikus zenét ír és ad elő, egyre nagyobb közönségsikernek örvendve. Gyerekkorában kórusban énekelt itt kezdte a muzikális alapokat elsajátítani. Középiskolásként az elektronikus zene, techno és ambient érdekelte, de saját bevallása szerint hiányolta ezekből a műfajokból a mély érzéseket. Zenei világát egyszerre inspirálja a Tame Impala, és Kodály Zoltán. 2016-ban ismerte meg Zságer Balázst (Žagar), és először adminisztratív feladatokat kezdett ellátni a Žagar együttesnél, majd amikor Zságer megalapította a Move Gently Records kiadót, Takács is hozzá került. Dalait saját házi stúdiójában készíti, és saját magát introvertáltnak tartja.
Villő
Megosztó hang, és merész kísérleti popzene. Első dalát analóg kazettára vette fel, ez önmagában megadta az alaphangot. 22 éves, de már írt róla a Recorder, a KERET és készített vele interjút a 444.hu is.
Nádas Barbara
Az ő tengerentúli sikereiről már írtunk korábban ITT. Azóta „csak” annyi történt vele, hogy az egyik dala az NFL szignálja lett az idei szezonra – így továbbra is érdemes figyelni, hogy hazánk lánya hogy halmoz sikert sikerre a tengerentúlon.
Böbe
A „The Biebers” vokalistájaként indult, majd önálló karrierbe kezdett, de közreműködött a Belauban is. A maga által “bittersweet pop” definiált műfajban alkotó énekesnő 2019 májusában debütált a Dïe című, keserédes pop balladával. 2023-ban adta ki első magyar nyelvű dalát.
Dykema Zsófi
A debreceni lány a klasszikus egyszálgitáros singer-songwriter vonalat képviseli. Dalaiba itt lehet belehallgatni:
Lenkke
A lány, aki látványosan jól tud bulizni a saját zenéjére: ösztönös és önazonos, nőies finom pop -szélesen értelmezve. Süli András , a Campus Fesztivál egyik szervezője egyengeti az útját, és egy remixet is készített az egyik dalához, ez ITT hallgatható meg.

biankahaidu
A biankahaidu dalok a folk és country műfajában gyökereznek: sejtelmesek, magukkal ragadóak és könnyed hangulatúak, miközben mély és komoly témákat dolgoznak fel. Az első dal 2024 februárjában jelent meg, ezt követően Bianka a nyári Budapesti Fülesbagoly Tehetségkutatón harmadik helyezést ért el. Az ott született találkozásoknak köszönhetően a szólóprojekt rövidesen zenekarrá formálódott. A dalok hangzásvilágát a az erős vizualitás egészíti ki, ami mind a klipekben, mind a színpadon megjelenik. ArsPoeticájukat egy koncertbooking.hu interjúban fejtették ki: „Szeretnénk, ha az emberek egy biankahaidu-koncert után hazavihetnének magukkal egy kis nyugalmat.”
