A végletekig kitolva – Don Airey: Pushed To The Edge (2025) kritika

2000 volt, amikor először és tudatos befogadás útján találkoztam Don Airey nevével és munkájával. Akkor volt először az, hogy ugyan már előtte is tudtam, ki ő és mit csinált, de egy olyan album jelent meg akkor, ami elhelyezte nálam őt a legfelsőbb polcon, pedig addigra már dolgozott többek között Gary Moore-ral, a Black Sabbath-tal, a Whitesnake-kel, a Judas Priest-tel és a Saxon-nal is. Ez az album pedig, talán meglepő módon a TEN Babylon című lemeze volt, amelyen vendégművészként működött közre. Sokat jelentett nekem akkor az a kiadvány, nem mellesleg megismertem egy újabb kiváló művészt. Aztán mit nem hoz a sors, 2002-ben hősünk ijedtében a Deep Purple-ben találta magát, a visszavonuló legenda, Jon Lord helyén. A vele készült első, Bananas címre keresztelt Purple album az új éra egyik kedvence lett nálam. Utána már „csak” a zenekar kapcsán figyeltem a munkásságát, pedig azért tekintélyes szólórepertoárral is rendelkezik, most is épp egy kiváló album érkezett meg tőle, Pushed To The Edge címmel, ez pedig már a sorban a 7. (Nem mellesleg neki köszönheti a Deep Purple Simon McBride gitárost is, aki előbb dolgozott együtt már a mesterrel, mint lépett be Steve Morse helyére a legendás zenekarba.)

A nyitószám Tell Me egy élénk, gyors tempójú hard rock szám, amelyet átitat az Airey védjegyének számító billentyűs hangzás. A Carl Sentence-szel, a Nazareth énekesével elővezetett dalban határozottan van valami ismerős érzés, a lendületes előadás, valamint a billentyű-gitár kettős virtuóz támadása pedig végig fenntartja az energia szintjét. A spagetti westernből induló They Keep On Running, bár kissé csökkenti a tempót, de továbbra is táplálja a tüzet. Dallamos, de határozott groove-val nyomul, amire egyértelműen vigyorogva bólogathatunk. A dal közepén Airey kezei fölényesen sepregetnek a billentyűkön, majd McBride is megmutatja a szólóban, miért is lett ő a Purple-ben is meghatározó alkotóelem.

Az albumon két énekest hallhatunk, a harmadik számban, a Moon Rising-ban mutatkozik be Mitchel Emms (a brit The Voice-ból). A Tell Me és a They Keep On Running tempója közé belőtt Moon Rising McBride gitárjának hangjaival és Jon Finnigan dobos lendületes taktusaival indul. Ebben és a következő tételben, a Rock The Melody-ban is – amelyet keleties dallamok árnyalnak – Don Airey a ritmusok forgatagában tobzódik, megmutatja, hogy itt ő a „Don”. Az első négy szám mindegyike valami mást nyújt, miközben egyértelmű a lendület, Airey és McBride – akik a szólóikat is váltogatják egymás közt szokás szerint – egymást lekörözve vezetik fel a tételeket, a Finnigan és Dave Marks basszusgitáros által alájuk tett ritmusokra építkezve.

A Flame In The Water már sokkal gyengédebb, mint eddig bármi, amit itt hallhattunk, egy újabb tempó-, egyben hangulatváltás is. A soft rock több elemét felhasználó power ballada egy újabb érzést hoz az albumba, bár az utolsó részben azért ropognak a gitárok és itt hallhatjuk az album egyik legjobb gitárszólóját is. Az Out Of Focus visszatér a hard hozzáálláshoz, egyúttal megérkezünk a lemez legélvezetesebb pillanataihoz, a szólók a tiszta rock kategóriába tartoznak, Airey virtuózan nyúzza Hammondját, McBride pedig erre riposztol. A Power Of Change egy kicsit titokzatosabban indít, majd elkapja egy olyan ritmus, ami nem hagy nyugodni, szinte várom, hogy mi következik majd.

A lágyabb és játékosabb, három perces instrumentális Girl From Highland Park érdekes közjáték, a finom akusztikus gitár és zongora kombinációja egy pillanatnyi visszaemlékezésre alkalmas az eddig hallottakra mielőtt a záró dalhármashoz érkezünk.

A Godz of War az album legjobb száma. Súlyos és könyörtelen – a kicsit lassabb középső részt leszámítva –, a nyolc perce röpkének tűnik a szám hatalmas zenei súlya miatt. Airey itt teljesen kiéli magát, mindene benne van a szólókban. Nincs kompromisszum az utolsó előtti Edge Of Reality-ben sem, utazunk a dallamos rock, a progresszív rock és a keményebb bluesos pillanatok forgatagában. A Pushed To The Edge stílusosan a Finnigan’s Awake-kal zárul, amely egy ragyogó instrumentális tétel, ahol a zenekar minden tagja a középpontba kerül egy kicsit. Airey humorérzékét dicséri a zárás, ahol a mester megköszöni mindenkinek, hogy eljött, ezzel pedig bejelenti, hogy véget is ért a zenés klub ma esti rendezvénye. A zenekar bemutatása jó poén, ezek az utolsó pillanatok mosolyt csalnak a hallgató arcára.

Ahogy jó barátom, Krisztián (Historica, P. Box, Moneyroll) mondta minden tisztelettel a hangjában, Don Airey kiváló muzsikus, zenész értelemben is magas tudás tudással bír, bár emlékezetes és nagy dalokat, Jon Lord-dal ellentétben, aki azért a Deep Purple klasszikusaival ment a mennybe, nem alkotott. Ez igaz, sőt lehet, hogy ezúttal sincs semmi meglepő Aireytől a Pushed To The Edge-en, de amikor ilyen jók a dalok, akkor azért örülök, hogy vannak még ilyen alkotó zenészek a világban. Nem meglepő módon, sok szám könnyen elférne egy Deep Purple, Rainbow, korai Whitesnake, vagy még a Uriah Heep albumon is. Ami pedig nyilvánvaló, a zenekar rendkívül jól érzi magát és a zenét, így a Pushed To The Edge egy erős és rendkívüli zenei élményt nyújtó album, kellően sokszínű ahhoz, hogy végig fenntartsa az érdeklődést. Ráadásul, annak ellenére, hogy egy olyan billentyűs szólóalbumáról beszélünk, akinek a gyerekszobájában nyáron nem ventilátor, hanem a Hammondhoz tartozó Leslie erősítő keverte a levegőt, nincs agyonnyomva a többi a hangszer sem, sőt van terük és lehetőségük az érvényesülésre, ez pedig erős tükre a mester önzetlen és tiszta lélekre utaló személyiségének. Erősen ajánlott lemez a billentyűk és a hivatkozott zenekarok rajongóinak.

9/10

Ez is érdekelhet

Kövess minket!

2,844RajongókTetszik
1,731KövetőKövetés
44KövetőKövetés
64KövetőKövetés
1,348FeliratkozóFeliratkozás