Semelyik zenei műfajban nem bír akkora jelentőséggel a lemezborítók külleme, mondanivalója, kidolgozottsága, mint a rock és metal zenék végeláthatatlan spektrumában. Megszámlálhatatlan csodás frontkép született az elmúlt több mint fél évszázadban. Minden évtized kitermelte a maga meghatározó zenekarait, amelyek lemezeit nem kevésbé kiváló illusztrátorok öltöztették fel, sok esetben lélegzetelállító, hosszas böngészésre késztető borítókkal. Ezen illusztris társaságból mutatunk be most tíz nagyszerű művészt, egy-egy emlékezetes munkájukon keresztül, a már megszokott ABC-rendben.
Ezt követően pedig egy merész kísérletet teszünk: megkérdeztük az AI-t (azaz a mesterséges intelligenciát), hogyan képzelne el egy önarcképet az egyes alkotókról, a saját művük által inspirálva. Az AI jelenleg roppant mód megosztja az embereket, nincs ez másképp stábunkban sem, de ezzel együtt a kíváncsiság által hajtva, tettünk egy próbát, melynek eredménye a cikk utolsó részében látható.
Dan Seagrave: Entombed – Left Hand Path
Dan Seagrave a death metal vizualitás egyik legmeghatározóbb alakja, akinek részletgazdag, apokaliptikus képei tökéletesen visszaadják a műfaj komor világát. Az Entombed 1990-es debütáló albuma, a Left Hand Path, nem csupán a svéd death metal sarokköve, de Seagrave pályájának is korai, fontos darabja. A borító egy síron túli átjárót ábrázol, amely a halál és transzcendencia határterületeit idézi – vizuális párhuzamot alkotva a zenekar rideg, láncfűrész-hangzású riffjei által gerjesztett hangulattal. A mű – ahogy az gyakran lenni szokott – a végsőkig feszült határidő mellett készült el, ihletforrásai között rémálmok és klasszikus fantasy festmények szerepeltek. Seagrave mások mellett a Morbid Angel, a Suffocation, a Decrepit Birth, a Pestilence és a Gorguts számára is készített emlékezetes borítókat.
Dan Seagrave weboldala: https://www.danseagrave.com
Derek Riggs: Iron Maiden – Somewhere In Time
Derek Riggs neve összeforrt az Iron Maiden ikonográfiájával, különösen Eddie, a zenekar kabalafigurájának változásaival. Az 1986-os Somewhere In Time borítója egy neonfényben úszó cyberpunk metropolisz, amely utalásokkal van tele a zenekar történetére vonatkozóan. A mű több hónapnyi munka során készült, minden részlet akrilfestékkel megalkotva, digitális beavatkozás nélkül. A futurisztikus látványvilág tökéletesen illeszkedik az album zenei fordulataihoz, amely gitárszintetizátorokkal és komplexebb struktúrákkal új teret nyitott a Maiden zenéjében és a heavy metalban. Riggs az Iron Maiden mellett dolgozott a Stratovarius, a Gamma Ray, valamint a Budgie és a Running Wild zenekarokkal is.
Derek Riggs weboldala: http://derek.server311.com/derekriggs.com/
Ed Repka: Megadeth – Peace Sells… But Who’s Buying?
Ed Repka stílusa mára a klasszikus thrash metal szinonimájává vált. A Megadeth 1986-os Peace Sells… lemezéhez készült borító a műfaj politikai-kritikai élét vizuálisan is közvetíti: Vic Rattlehead, a banda kabalája egy romos ENSZ-épület előtt kínálja eladásra a világot. Repka olajtechnikával készítette el a festményt, a zenekar konkrét koncepciója alapján, amelyet groteszk látásmódjával tágított már-már egy univerzummá. Repka munkái olyan zenekarok lemezein láthatók továbbá, mint a Death, a Municipal Waste, a Toxik, a Nuclear Assault és a Massacre.
Ed Repka weboldala: https://www.edrepka.com
Eliran Kantor: Testament – Dark Roots of Earth
Eliran Kantor a modern metalborítók egyik legkeresettebb alkotója, aki hagyományos festészeti technikákat ötvöz konceptuális mélységekkel. A Dark Roots of Earth (2012) esetében egy mitikus, földi istenség kolosszális alakja uralja a vásznat, szimbolizálva a Testament zenei gyökereihez való visszatérését. Kantor olaj- és akriltechnikával dolgozott, a kompozíció a dalok tematikája – háború, ősi erők, pusztulás – alapján épült fel, szoros együttműködésben a zenekarral. Kantor többek között az Archspire, a Helloween, a Sigh, a Bloodbath és a Soulfly számára is tervezett albumborítókat.
Eliran Kantor weboldala: https://www.elirankantor.com
Havancsák Gyula ‘Hjules’: Dying Wish – Tükörország
Havancsák Gyula, alias Hjules, a magyar metalgrafika nemzetközi mestere. A püspökladányi/karcagi Dying Wish 2016-os Tükörország című lemeze különösen személyes projektként készült, amely szürreális, tükröződő világot jelenít meg. A borító koncepcióját a dalszövegek és a zenei hangulat inspirálta, az alkotás digitális festészeti módszerekkel született, mégis organikus hatást kelt. A kép a valóság és illúzió határvonalán mozog, reflektálva az album introspektív, sokrétegű világára. Hjules dolgozott a Grave Digger, a Stratovarius, a Destruction, az Annihilator és a Powerwolf kiadványain is.
Havancsák Gyula weboldala: https://www.hjules.com
John Baizley: Darkest Hour – Deliver Us
John Dyer Baizley, a Baroness frontembere, vizuális művészként is karakteres stílust képvisel. A Deliver Us (2007) borítója, ahogy Baizley minden képe, kézzel készült, digitális utómunka nélkül, a szecesszió és mitologikus ábrázolás elemeit elegyítve. Baizley minden részletet kontrolláltan, ceruzarajz és akvarell technikával hoz létre. A nőalakokkal, kígyókkal és organikus ornamentikával átszőtt kép időtlen, egyfajta szakrális hangulatot kelt, amely tökéletesen illeszkedik a Darkest Hour egyszerre melodikus és agresszív hangzásához. Baizley saját zenekara, a Baroness mellett borítókat készített a Kvelertak, a Pig Destroyer, a Skeletonwitch, a Black Tusk és Gillian Welch számára is.
John Baizley weboldala: https://www.aperfectmonster.com
Kristian Wåhlin ’Necrolord’: Dissection – Storm of the Light’s Bane
Kristian Wåhlin, azaz Necrolord a skandináv extrém metal esztétikájának egyik fő képi megformálója. A Dissection 1995-ös lemeze, a Storm of the Light’s Bane, vizuálisan is mestermű: a lovas halál alakját örök télbe dermedt tájban jeleníti meg. A festmény akrillal készült, Jon Nödtveidt víziója alapján, és hűen tükrözi a melodikus black/death metal atmoszféráját – rideg, ugyanakkor transzcendens módon rétegzett. Necrolord munkái a hagyományos fantasy és sötét romantika metszéspontjában állnak. Necrolord olyan zenekaroknak is festett borítókat, mint az Emperor, az At The Gates, a Bathory, a Dark Funeral és az Ensiferum.
Kristian Wåhlin weboldala: https://www.kristianwahlin.com
Marald van Haasteren: Mastodon / Lamb of God – Floods of Triton
Marald van Haasteren holland képzőművész organikus, kézi technikával, emellett jellemzően minimális digitális utómunkával készített illusztrációival vált az utóbbi időben robbanás szerűén keresetté a metal színtéren. A Floods of Triton (2024), a Mastodon és Lamb of God közös kislemeze, egy mitologikus tengeri istenséget idéz meg, kagylókürttel a kezében, különböző fenséges lényekkel. A tus- és akvarelltechnikával készült borító szorosan kapcsolódik a zenei koncepcióhoz és a két zenekar közös turnéjához. Marald többek között a Dvne, a High on Fire, az Amenra és Rivers Of Nihil anyagaihoz is készített illusztrációkat.
Marald van Haasteren weboldala: https://www.maraldart.com
Storm Thorgerson (Hipgnosis): Pink Floyd – A Saucerful of Secrets
Storm Thorgerson a 20. századi lemezborító-művészet egyik legnagyobb hatású alkotója, aki a Hipgnosis kollektíva tagjaként számos ikonikus artwork megálmodója volt. A Pink Floyd második albuma, az 1968-as A Saucerful of Secrets az ő és Aubrey Powell közös munkája. A borító szürreális kollázstechnika révén idézi meg a pszichedelikus korszak tudattágító atmoszféráját: galaxisok, elmosódott arcok és absztrakt alakzatok alkotnak egy földöntúli vizuális világot. Thorgerson alkotásai sosem illusztrációk, hanem gondolati térképek: az érzékelés, identitás és emlékezet kérdéseit boncolgatják, miközben a zene kísérleti természetéhez is kapcsolódnak. Thorgerson nevéhez fűződik többek között a Led Zeppelin, a Muse, a The Mars Volta, a Biffy Clyro és az Audioslave lemezborítóinak tervezése is.
Storm Thorgerson weboldala: https://www.stormthorgerson.com
Travis Smith: Opeth – In Cauda Venenum
Travis Smith az egyik legismertebb kortárs metal borítótervező, aki munkáiban pszichológiai mélységet és vizuális allegóriát alkalmaz. Az Opeth 2019-es In Cauda Venenum albumához készített borító nemcsak stilárisan, de tematikusan is különleges: egy gótikus enteriőrben lebegő gyermekfigurát ábrázol, a háttérben rejtélyes szimbólumokkal. Smith digitális festészettel dolgozik, de analóg technikák vizuális minőségét imitálva. A lemez szövegcentrikus, progresszív zenei világa – svéd és angol verzióban is megjelent – a borítóban is visszaköszön: egyszerre melankolikus, enigmatikus és sötéten elegáns. Az Opethtel hosszú múltra visszatekintő együttműködése révén a mester mélyen érti a zenekar belső világát, amit képeiben konzisztensen képes megidézni. Smith ikonikus művei megtalálhatók a Katatonia, a Death, a Nevermore, az Anathema és a Riverside lemezein is.
Travis Smith weboldala: https://www.seempieces.com
És most lássuk, mire jutott az AI az „önarckép” kérdésében!
Dan Seagrave
Derek Riggs
Ed Repka
Eliran Kantor
Havancsák Gyula (Hjules)
John Baizley
Kristian Wåhlin (’Necrolord’)
Marald van Haasteren
Storm Thorgerson
Travis Smith