Hajsza a föld alatt (The taking of Pelham 1 2 3)
(Filmkritika)

Ejtsünk túszokat! Hiszen ez már lejárt lemez... Akkor ejtsünk túszokat egy metrón! Ez már valamivel egyedibb. Recept: egy volt metródolgozó, aki börtönbe került egy halálos áldozatokkal járó mulasztásért, egy kõkemény John Travolta, aki, mintha annyira megszerette volna a Faterok Motoron címû szerepét, hogy nem volt hajlandó lemondani a "kõkemény, öreg motoros" kinézetrõl. Õk ketten legyenek egy körletben (a börtönben). Fogjunk még két nehézfiút (az egyik mint ha orosz lenne, a másik mint ha keleti, hiszen fõ a változatos bõrszín a csapatban), és már meg is van a metróbontó brigád.

Alapsztori: A magas pozícióból kenõpénz elfogadásának alapos gyanúja miatt lefokozott Walter Garber (Denzel Washington) - akire nem mellesleg egy olyan szûk, és rá nem illõ szemüveget eröltettek, hogy a film végére már nekem szorította a fejemet - új (régi-új) munkakörében diszpécser. Teljesen átlagosan kezdõdik a nap, amikor hirtelen a Pelham 123-as járat eltér a tõle megszokott menetrendtõl. Hamarosan kiderül, hogy a metróbontó brigád megszállta a járatot, akik fel is veszik a kapcsolatot Garber barátunkkal. Az önmagát terroristának nem tituláló Ryder (John Travolta) 10 millió dollárt követel New York polgármesterétõl 1 órán belül, különben percenként kivégez egy túszt.

Ugyebár eddig nem is lenne olyan egyedi a dolog, láttunk már ilyet sokszor, hajón, vonaton, stb.

- Az elsõ eltérés az átlagos túszos, váltságdíjas filmekkel szemben, hogy itt megindokolják, miért pont ennyit kért a metrós bácsi. Tudni illik, hogy New York város jegyzõje a polgármester kérésére is csak maximum 10 milliót adhat ki egy nap alatt.
- A második eltérés, hogy a polgármester beleegyezik a fizetésbe - nem húzza, halasztja minden teljesen feleslegesnek tûnõ dologgal az incidenst, illetve nem is az a szokásos nagyképû senki, aki csak tönkretesz mindent.

Innen csak az olvassa tovább a cikket, akinek nem okoz gondot, ha lelövöm a poént!

A furcsaságok/ellentmondások:
- Honnan tudta elõre Ryder barátunk, hogy 4 évvel azután, miután börtönbe kerül, bekerül oda egy metróvezetõ is, aki nem mellesleg remekül ismeri az egész hálózatot?
- Nem tudta! Utána jött az ötlet, és tervelték ki az egészet. Akkor viszont honnan tudta azt Ryder barátunk (még mielõtt börtönbe ment volna), hogy aranyba kell fektetnie azt a pénzt, amelyet sikkasztással szerzett meg?
- A legegyszerûbb módja a pénz elrejtésének! Vagyis lenne, ha nem brókerként küldték volna börtönbe. Ez is furcsaság valamilyen szinten, keresték azt a közpénzbõl eltûnt 2 millió dollárt, de senkinek nem jutott eszébe, hogy egy bróker talán a tõzsdén rejti el a pénzt.
- Azonban, ha a pénzt nem rejtette a tõzsdére, csak azután fektette aranyba, miután szabadult a börtönbõl, az sem tûnt fel senkinek, hogy az az ember, aki 2 millát lopott az államtól, szabadulása után pontosan ugyan ekkora összeget helyez el a tõzsdén? Nekem furcsa.
- Aki kicsit is ért a filmekhez, tudja, hogy rengeteg teljesen átlagos helyen is gyakorta használnak Green Box-ot. Ez az a "szoba" amelynek minden kis centimétere zöld. Ide besétálnak, forgatnak, majd a zöld színek helyére beillesztik a hátteret. Ezt általában jól is végzik, azonban ennél a filmnél, mint ha kicsit lusták lettek volna a kedves számítógépes guru barátaink. A külsõ, távoli, vagy gyors mozgást rögzítõ kamerák mint ha megfagytak volna, akad a kép, recseg a hang (biztos vagyok benne, hogy szándékosan), amivel csak az a probléma, hogy zavaró, és a film felénél már idegesítõ is.

A filmzenék nem rosszak, bár nem nyújtottak maradandót (nem egy Hans Zimmer), de ez nem is probléma. A kamerakezeléssel sincs nagyobb probléma, csak egy-két helyen, bár elenyészõ mennyiségben. A karakterek (fõleg Travoltáé) remekül ki vannak formálva. Gond nélkül elhiteti mindenkivel, hogy katolikus, hogy Isten is benne van a dologban, és hogy semmi más sincs a háttérben. A kényszerítés (zsarolás) eszközével veszi rá az embereket, hogy nyíltan valjanak színt (miközben õ sunyít) egymás elõtt, gyakorlatilag nyilvános gyónást rendez az irodában a mikrofonon keresztül.

Mindent összevetve ajánlom ezt a filmet azoknak, akik szeretik Travoltát és/vagy Washingtont, akik szeretik az olyan akciófilmeket, amik nem pofon egyszerûek, illetve azoknak, akik egyszerûen csak egy kis izgalomra vágynak, és régen látták Travoltát pocakkal :)

A karakterek, és az alapsztori felejteti velem a mulasztásokat, így 10/7.5

Dávid - 2012-02-13

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!